جهت ورود، لطفا شماره همراه خود را وارد کنید.

وبسایت درحال به روز رسانی است از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم.

حباب طلا چیست و چطور می‌تونیم ازش استفاده کنیم؟

نویسنده : فاطمه بابانژاد
5 روز پیش

حباب طلا یکی از مفاهیم کلیدی در بازار سرمایه‌گذاری و طلاست که هر سرمایه‌گذاری باید باهاش آشنا بشه. آیا تا به حال به این فکر کردین که چرا قیمت طلا گاهی به طور غیرمنتظره‌ای بالا میره یا افت می‌کنه؟ این اتفاقات عموماً به وجود حباب‌های مختلف در بازار مربوط میشه. در این مقاله، به بررسی مفهوم حباب طلا، انواع حباب‌های طلا و حباب‌های صندوق طلا می‌پردازیم.
با آکادمی ماهان پهلوان همراه باشین تا با جزئیات بیشتری از این پدیده آشنا بشین و یاد بگیرین چطور می‌تونین از این اطلاعات برای بهبود تصمیمات سرمایه‌گذاری‌تون استفاده کنین.

حباب طلا یعنی چی و چطور به وجود میاد؟

حباب طلا زمانی ایجاد میشه که قیمت طلا به طور غیرمنطقی و به خاطر هیجانات بازار بالا بره و از ارزش واقعی خودش بیشتر بشه. این موضوع معمولاً به خاطر تقاضای زیاد یا دخالت دلال‌ها اتفاق می‌افته. وقتی این حباب به وجود میاد، یه مدت بعد قیمت‌ها دوباره می‌شکنه و برمی‌گرده به حالت طبیعی.
در واقع، حباب طلا همون اختلاف قیمتیه که بین قیمت جهانی طلا و قیمتی که در بازار داخلی فروخته میشه وجود داره. حباب صندوق‌های طلا هم مشابه همینه؛ یعنی وقتی ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بیشتر از اون چیزی که باید باشه، اعلام میشه. این حباب می‌تونه مثبت یا منفی باشه و شناختنش بهتون کمک می‌کنه در خرید و فروش‌ها تصمیم‌های بهتری بگیرین.

حباب مثبت طلا چیه؟

وقتی قیمت طلا در ایران از قیمت جهانی بیشتر میشه، حباب مثبت به وجود میاد. این یعنی عرضه طلا کمتر از تقاضاشه و قیمت رو به بالا میره. در این شرایط، معمولاً فروش طلا گزینه بهتریه چون پیش‌بینی میشه که به مرور زمان قیمت‌ها بیاد پایین. . پس اگه می‌خواین طلاتون رو بفروشین، این موقعیت مناسبه، چون حباب مثبت معمولاً باعث میشه بعد یه مدت قیمتا افت کنه.

حباب منفی طلا چیه؟

حباب منفی وقتی شکل می‌گیره که قیمت طلا در بازار داخلی از قیمت جهانی کمتر باشه. اینجوری عرضه طلا بیشتر از تقاضاست و باعث میشه قیمتا به سمت بالا تعدیل بشن. این نشونه اینه که الان وقت مناسبی برای خرید طلاست، چون ممکنه بعداً قیمت‌ها بره بالا. البته این نوع حباب خیلی کم پیش میاد.

۵ مرحله‌ ای که حباب قیمت طلا رو شکل میده

حباب طلا، داستانی‌ که هر سرمایه‌گذار باید با اون آشنا بشه. هیمن پی مینسکی، یکی از اقتصاددان‌های بزرگ، پنج مرحله جالب رو توی این حباب شناسایی کرده. هر کدوم از این مراحل یه نشونه خاص داره و می‌تونه کمک کنه تا بهتر درک کنیم چه موقع بازار طلا دچار تغییرات شدید میشه.

نقطه شروع (جابه‌جایی بازار و سرمایه‌ها)

همه چیز از جابه‌جایی سرمایه‌ها شروع میشه. وقتی اوضاع اقتصادی یا سیاسی عوض میشه، سرمایه‌گذاران به سمت طلا به‌عنوان یک دارایی امن میرن. اینجا حس عدم اطمینان به بازارهای دیگه وجود داره و طلا بازم داره مشتری پیدا می‌کنه.

اوج تقاضا (رونق بی‌پشتوانه)

حالا که طلا توی کانون توجه قرار گرفته، تقاضا برای این فلز زرد به شدت افزایش پیدا می‌کنه. قیمت‌ها به طور غیرواقعی بالا میره و همه تحت تاثیر هیجان بازار، به سمت خرید طلا میرن. این افزایش قیمت‌ها بدون هیچ پشتوانه واقعی، می‌تونه علامت خطر برای سرمایه‌گذاران باشه.
 


جو هیجانی (سرخوشی در خرید)

اینجا وقتیه که سرمایه‌گذاران به دلیل خوش‌بینی زیاد و افزایش قیمت‌ها، دست به خریدهای هیجانی می‌زنن. این رفتار به نوعی باعث میشه که قیمت‌ها دوباره بالا بره و حباب طلا بزرگ‌تر بشه.

زمان برداشت (سودآوری و فروش سریع)

پس از این که قیمت‌ها به اوج خودشون می‌رسن، خیلی از سرمایه‌گذاران به فکر فروش میفتن تا از این افزایش قیمت‌ها سود ببرن. اما اینجا باید دقت کرد، چون فروش به موقع کار آسانی نیست و ممکنه خیلی‌ها توی این مرحله ضرر کنن.

ترس و فرار (هراس از کاهش قیمت)

وقتی که ترس از افت قیمت‌ها همه‌جا رو فرا می‌گیره، سرمایه‌گذاران شروع می‌کنن به فرار از بازار. اینجا دیگه هیچ‌کس دوست نداره طلا رو نگه داره و قیمت‌ها به شدت سقوط می‌کنه. احساس ناامیدی و اضطراب توی این مرحله حس میشه و سرمایه‌گذاران دور این بازار رو خط می‌کشن.
در مجموع، این پنج مرحله می‌تونن به سرمایه‌گذاران کمک کنن تا بهتر بفهمن حباب‌های طلا چطور شکل می‌گیرن و چه خطراتی می‌تونن به دنبال داشته باشن.

انواع حباب طلا در بازار ایران

در بازار طلا، حباب‌ها اشکال مختلفی دارن که برای شما به عنوان سرمایه‌گذار اهمیت ویژه‌ای داره. با شناخت این حباب‌ها، می‌تونین تصمیمات بهتری بگیرین و از خریدهای خودتون مطمئن‌تر باشین.

حباب طلای ۱۸ عیار 

حباب طلای ۱۸ عیار یکی از رایج‌ترین انواع حباب در بازار طلاست. قیمت این نوع طلا به صورت روزانه از طرف اتحادیه طلا و جواهر اعلام میشه و ممکنه به خاطر عواملی مثل نوسان ارز تغییر کنه. پس قبل از هر خرید، حتماً به قیمت و میزان حباب دقت کنین تا خریدی سودآور داشته باشین.

حباب طلای آب شده

طلای آب‌شده هم به عنوان یکی از گزینه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری شناخته میشه. نوسانات قیمت و حباب خاص این نوع طلا هم همیشه وجود داره. بنابراین اگر می‌خواین روی طلای آب‌شده سرمایه‌گذاری کنین، حتماً وضعیت حبابش رو بررسی کنین تا از ضرر کردن جلوگیری کنین.

حباب شمش طلا 

شمش‌های طلا به خاطر عیار بالاشون می‌تونن گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشن. حباب شمش طلا معمولاً کمتر از سکه و دیگر انواع طلاست، به همین خاطر قیمتشون در طول زمان ثبات بیشتری داره و می‌تونه انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت شما باشه.

حباب سکه طلا

سکه طلا یکی از انواعی هست که بیشتر از بقیه در معرض حباب قرار می‌گیره. این به خاطر نوسانات عرضه و تقاضا در بازار سکه‌ست و ممکنه حباب‌های زیادی رو تجربه کنه. اگر به خرید سکه فکر می‌کنین، حتماً به این نکته توجه کنین.

تاثیر حباب طلا در سرمایه گذاری طلای آنلاین

وقتی بحث از سرمایه‌گذاری در طلای مجازی به میون میاد، وجود حباب طلا یکی از نکات کلیدی هست که باید بهش توجه کنین. حباب‌های طلا می‌تونن تأثیر زیادی روی قیمت‌ها داشته باشن و باعث بشن که قیمت طلا به‌طور مصنوعی بالا بره. مثلاً وقتی حباب مثبت شکل می‌گیره، ممکنه فکر کنین با خرید طلا وارد فرصت‌های خوبی شدین، ولی در واقع ممکنه بعدها قیمت‌ها سقوط کنه و شما با زیان مواجه بشین.
از طرف دیگه، سرمایه‌گذاری بلندمدت در طلای آنلاین می‌تونه گزینه مناسبی برای حفظ سرمایه باشه، به‌ویژه وقتی که بازار نوسان داره. ولی با وجود حباب طلا، باید حواستون باشه که خرید طلای فیزیکی ممکنه با چالش‌های بیشتری همراه بشه. مثلاً وقتی حباب وجود داره، احتمال افت قیمت طلا هست و این می‌تونه سرمایه شما رو به خطر بندازه. در حالی که با طلای آنلاین، می‌تونین نسبت به نوسانات سریع‌تر واکنش نشون بدین و در صورت نیاز از بازار خارج بشین.

به همین خاطر، اگه دنبال حفظ سرمایه‌تون هستین و می‌خواین ریسک کمتری متحمل بشین، طلای آنلاین می‌تونه گزینه بهتری باشه. اما فراموش نکنین که برای موفقیت توی این نوع سرمایه‌گذاری، باید دانش و مهارت کافی رو به‌دست بیارین. همچنین، حباب‌های صندوق طلا هم باید مورد توجه قرار بگیرن؛ چون می‌تونن تأثیر زیادی روی سرمایه‌گذاری‌های شما بذارن. می‌تونین با دیدن دوره شکارچیان طلا، بیشتر با اصول و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه آشنا بشین.
 

پرسش و پاسخ

هرگونه سوال و یا مشکلی در دوره دارید در بخش پرسش و پاسخ از کارشناسان ما بپرسید.

برای ارسال پرسش ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید

ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید.

پرسش و پاسخ

برای مشاوره رایگان فقط یک تماس با ما فاصله دارید.

هیچ سوالی بدون پاسخ نمی‌ماند!

آخرین مقالات

فاطمه بابانژاد

طلا آنلاین چیست؟

طلا آنلاین یعنی بتونین راحت از خونه با چند کلیک، قیمت طلا رو ببینین و بخرین یا بفروشین. از مزایاش اینه که سریع و امنه و لازم نیست نگران نگهداریش باشین. اگه می‌خواین در این بازار موفق بشین، باید خوب یاد بگیرین، یه استراتژی درست داشته باشین و همیشه حواستون به نوسانات باشه.
فاطمه بابانژاد

راهنمای جامع ترید طلا: انواع و روش‌های کسب سود

ترید (trade) به معنی خرید و فروش متناوب دارایی‌هاست، با هدف اینکه بتونین به سود کوتاه‌مدت دست پیدا کنین. وقتی از ترید در بازار‌های مالی صحبت میشه، یعنی شما دارایی‌های مختلف مثل سهام، ارز، یا کالاهای مختلف مثل طلا رو معامله می‌کنین تا از نوسانات قیمتی، سود ببرین.
آریانا طباطبایی

اتاق معاملاتی طلا چیست و چه کارایی داره؟

وقتی که صحبت از سرمایه‌گذاری در طلا میشه، انتخاب اتاق معاملاتی مناسب می‌تونه تأثیر زیادی بر موفقیت شما داشته باشه. اتاق‌های معاملاتی طلا به شما این امکان رو میدن که به‌راحتی و به صورت آنلاین به خرید و فروش طلا بپردازین و از مزایای مختلفی بهره‌مند بشین.
محمد

چطوری بهترین روش سرمایه‌گذاری طلا رو انتخاب کنیم؟

این مقاله به بررسی دو روش اصلی سرمایه‌گذاری در طلا، فیزیکی و آنلاین، می‌پردازه و به شما کمک می‌کنه با در نظر گرفتن شرایط و اهداف سرمایه‌گذاری خودتون، بهترین روش رو انتخاب کنین.
فاطمه بابانژاد

حباب طلا چیست و چطور می‌تونیم ازش استفاده کنیم؟

حباب طلا یکی از مفاهیم کلیدی در بازار سرمایه‌گذاری و طلاست که هر سرمایه‌گذاری باید باهاش آشنا بشه. آیا تا به حال به این فکر کردین که چرا قیمت طلا گاهی به طور غیرمنتظره‌ای بالا میره یا افت می‌کنه؟ این اتفاقات عموماً به وجود حباب‌های مختلف در بازار مربوط میشه. در این مقاله، به بررسی مفهوم حباب طلا، انواع حباب‌های طلا و حباب‌های صندوق طلا می‌پردازیم.
محمد

فرق بین طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار: همه چیز درباره عیارهای طلا

اگه می‌خواین بدونین فرق طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار چیه و کدومشون برای سرمایه‌گذاری یا جواهرات روزمره مناسب‌تره، این مقاله همه چیزو به زبون ساده براتون توضیح میده! از تفاوت در خلوص گرفته تا زیبایی و استحکام.
آریانا طباطبایی

مظنه طلا به زبان ساده: از صفر تا صد محاسبه قیمت طلا

مظنه طلا یکی از اصلی‌ترین مفاهیمیه که در خرید و فروش طلا به کار میره. ولی واقعاً مظنه چیست و چطوری می‌تونین قیمت طلا رو باهاش حساب کنین؟ شاید به نظر پیچیده بیاد، اما در این مقاله قراره همه چیز رو به زبون ساده براتون توضیح بدیم.
آریانا طباطبایی

تفاوت طلای نو و دست دوم: کدوم برای خرید و سرمایه گذاری بهتره؟

در دنیای سرمایه‌گذاری، طلا یکی از گزینه‌های محبوب برای افراد به شمار میاد. اما وقتی به خرید طلا فکر می‌کنین، ممکنه با دو گزینه اصلی یعنی طلای نو و طلای دست دوم مواجه بشین. هر کدوم از این دو نوع طلا دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خودشون هستن که می‌تونه بر تصمیم‌گیری شما تأثیر بذاره.
فاطمه بابانژاد

صندوق سرمایه‌گذاری طلا چیست؟ بررسی مزایا و معایب

این مقاله راهنمای کامل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلاست! از مزایا و معایب صندوق‌ها گرفته تا بهترین زمان خرید و فروش، همه چیز رو برای رسیدن به سود بیشتر یاد می‌گیرین.
آریانا طباطبایی

تفاوت‌های طلا فیزیکی و طلا مجازی: کدام گزینه انتخاب بهتری است؟

شاید کمتر کسی بدونه که خرید و فروش طلا دیگه محدود به سکه‌ها و شمش‌های فیزیکی نیست. دنیای دیجیتال حتی به بازار طلا هم رسیده و شما می‌تونین به راحتی و بدون نیاز به گاوصندوق، توی طلا سرمایه‌گذاری کنین.
آکادمی مالی ماهان پهلوان

آکادمی ماهان پهلوان از سال ۱۳۹۸ در زمینه آموزش بازار طلای آنلاین فعالیت داره. تا الان بیشتر از ۶۰ هزار نفر با کمک تیم ما با بازار طلا آشنا شدن و بیش از نیمی از اونها به موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای رسیدن.

ارتباط با ما

تهران خیابان ایت الله کاشانی روبه روی پارک زنبق طبقه ساختمان ارمیتا طبقه دو واحد 18

021-44000608/9

کلیه حقوق برای سایت ماهان پهلوان محفوظ هست

طراحی و توسعه با هلدینگ باریز